“Er zijn al huwelijken ontstaan door carpooling (lacht). Hopelijk nog geen afgesprongen, je weet nooit of je echtgenoot het kan waarderen dat je regelmatig met een collega van het andere geslacht meerijdt. Anderzijds verloopt het contact soms moeizaam. Elke dag iemand in je comfortzone hebben, we begrijpen dat dat soms ongemakkelijk kan zijn voor sommigen. Vandaar adviseren we om er geen bindende afspraak van te maken. Doe het bijvoorbeeld elke maandag met een collega waarmee je over iets vertrouwds, zoals voetbal, kan praten. Als je de dagen daarna geen gespreksstof hebt, hoef je dat niet te forceren. Als iedereen één dag per week zou carpoolen zou er al 25% minder file zijn.”

Profiel

  • Naam: Angelo Meuleman
  • Functie: Projectdirecteur
  • Bedrijf: Taxistop
  • Leeftijd: 38

Verwezenlijkingen

  • Brengt carpoolers makkelijker bij elkaar
  • Experimenteert met creatieve verplaatsingsmethodes
  • Mobiliseert bedrijven richting carpoolcultuur
  • Sloeg verleidelijke carrière in de porno-industrie af

Impact op hoe de mens zich in zijn omgeving verplaatst

“Voor ik elf jaar geleden bij Taxistop terecht kwam, had ik een commerciële functie bij een Amerikaans bedrijf. Toch wilde ik liever een impact hebben op mensen en hun omgeving. Als het even kon, ook iets dat te maken had met reizen of verplaatsingen. Daarom lag die job bij Taxistop helemaal in lijn met wat ik zocht. Voor ik ging solliciteren bij Taxistop was ik bezig met een idee van een soort ‘jobswitch-project’. Dat heb ik tijdens dat sollicitatiegesprek ook uitgelegd trouwens. Je hebt twee mensen uit het onderwijs. De ene woont in gemeente A en werkt in gemeente B. De tweede woont in gemeente B en werkt in gemeente A werkt. Uit verplaatsingsgemak zouden die elkaars werk kunnen doen, dus waarom die twee niet met elkaar in contact brengen? Met dat soort zaken ben ik constant bezig, hoe het op een creatieve manier efficiënter kan.”

“Eerder werkten we al samen met bedrijven uit de Antwerpse haven. Maar misschien niet op de juiste manier, waarmee ik bedoel dat we aan een aantal bedrijven onze software verkocht hebben en het dan hebben losgelaten. Dat willen we met onze vernieuwde app ter gelegenheid van Slim Naar Antwerpen vermijden. Die nieuwe app bracht ons opnieuw op de radar van het Antwerpse havenbedrijf en zij hebben ons uitgenodigd. Die uitnodiging namen wij in dankbaarheid aan, want de Antwerpse havenzone heeft het grootste carpoolpotentieel van heel Vlaanderen.”

Val uit het verleden

“Met de nieuwe app hebben we een nieuwe vorm van carpoolmatching gecreëerd op basis van preregistratie. We vragen via het bedrijf aan de werknemer of zijn gegevens aan Taxistop mogen doorgegeven worden. Antwoorden zij ja, dan bezorgen wij een overzicht van andere gebruikers uit de buurt met wie zij kunnen carpoolen. Dat systeem zijn we nu aan het uitproberen met zes bedrijven, die gespot zijn door Port of Antwerp en Voka Antwerpen-Waasland. Zij kennen de bedrijven goed en weten waar er een dynamiek aanwezig is om een carpoolcultuur teweeg te brengen op de werkvloer.”

“Dat is een val uit het verleden, waar we deze keer niet in willen trappen. We moeten de mensen die het verschil maken op de werkvloer – de HR-afdeling, vakbondsafgevaardigden, die lokale ambassadeurs – mee hebben. Vandaar dat we de tijd nemen om met die betrokkenen te praten en hen te leren hoe ze van carpoolen een gewoonte kunnen maken onder de werknemers. Dat heeft als grote voordeel dat je een momentum kan creëren. “Vanaf volgende week gaan we er allemaal voor.” Dat countert het ‘lege dansvloersyndroom’. Als eerste op een dansvloer gaan staan is niet zo aantrekkelijk. Door allemaal tegelijk op de dansvloer te gaan, valt die drempel weg.”

Fiscaal voordeel

“Uiteraard hebben we respect voor de privacy van de werknemer. Alleen wie zijn woonplaats bezorgt komt in de pool. Dat is een extra drempel, maar op zich is dat niet zo erg. Zo is er toch eerst een reflectiemoment. Carpoolen hoeft niet noodzakelijk via onze app te gaan. Enkele bedrijven in het pilootproject waren al gestart met carpoolen. De werknemers spraken mondeling met elkaar af. Als dat al twee mensen samenbrengt, die twee dagen per week carpoolen, kom je aan het einde van het jaar al aan 20 000 uitgespaarde kilometers. Elk beetje helpt.”

“Door via het bedrijf aan spanrijden te doen, krijgt de werknemer een fiscaal voordeel van al gauw 300 à 400 euro. Aan werknemers leggen we via de app uit hoe dat voordeel in elkaar zit. Door 60 dagen per jaar te carpoolen via onze MyMobiCalender-tool kan je een volledige vrijstelling krijgen voor de belasting die je moet betalen op je woon-werkvergoeding. De werknemer kan zelf een fiscaal attest downloaden, waarin staat welk maximumbedrag hij waar op de aangifte moet invullen.”

Perfect alternatief voor havenpersoneel

“Wegens de geografische ligging en de rond de klok werktijden is carpoolen het meest flexibele alternatief voor havenwerknemers. Je hoeft niet via het bedrijf te registreren om een carpoolmatch te krijgen. Alleen heb je dan dat fiscaal voordeel niet. Een andere reden waarom we aanraden om via het bedrijf te carpoolen is om de impact van campagnes te meten. Met statistieken kunnen we meer bedrijven overtuigen en een grotere carpoolpool creëren. Uit die pool stellen we per persoon de matches samen op basis van de werktijden en de af te leggen route. Wij stellen hen in staat om elkaar te contacteren, hoe ze afspreken is volledig aan hen.”

“Wat ik heel plezant vind zijn de bedrijven waar wij overbodig geworden zijn. Er is een carpoolcultuur tot stand gebracht , waarbij mensen al vanaf ze in dienst treden of hun contract ondertekenen spreken over carpoolingmogelijkheden. Alleen rijden is daar de uitzondering. Dat weerlegt veel drogredenen om het niet te doen. Negatieve ervaringen proberen we tegen te gaan met een beoordelingssysteem op bepaalde criteria. Dat is een soort sociale controle. Het kan ook helpen bij de keuze van chauffeur. Iemand waarvan gezegd wordt dat hij of zij vaak snel rijdt, kan juist een reden zijn voor iemand anders om voor die snelle chauffeur te kiezen.”

Liftend richting porno-industrie

“Om eerlijk te zijn carpool ik niet zó vaak voor iemand die dat constant promoot (lacht). Ik neem steevast het openbaar vervoer of de fiets, wat natuurlijk net zo efficiënt is. De enige keren dat ik mij met de auto verplaats is met mijn gezin en dan ga ik daar geen ‘buitenstaander’ tussenin proppen. Met vrienden carpoolen we altijd. Vroeger heb ik wel veel gelift. Toen ik naar Spanje aan het liften was heb ik met iemand meegereden die in de porno-industrie werkte. Hij nodigde mij uit voor een shooting (lacht). Die carrièreswitch heb ik aan mij laten voorbijgaan.”

“Voor een project in Schotland moesten Jeffrey van autodelen.net en ik op een vrijdag in Aberdeen zijn en zaterdagmiddag in de Highlands geraken. Dat wilden we al liftend doen. Ons enige plan was dat we ’s avonds ergens een match van het WK voetbal wilden zien in een pub. Toen het tijd was om daar werk van te maken, zagen we een  bord staan: “Dufftown, de hoofdstad van de single malt whisky”. Van dat kleine dorpje hebben we vooral veel whiskyflessen gezien (lacht). ’s Ochtends hadden we de kans om de distillerij van Glen Fiddich te bezoeken. Daarna liftten we verder en de eerste auto die stopte was een busje met alle andere mensen van het project. Toevallig!”

Experimenteren met trends

“Zulke buitenlandse projecten vind ik superboeiend. Wij leren veel van andere regio’s en zij ook van ons. Die rol speel ik graag: ervaringen delen en leren van anderen. De trend van mobiliteit is dat alle verschillende manieren om zich te verplaatsen naar elkaar toe gaan groeien. Met Über merk je al dat er een systeem ontstaan is dat zowat tussen taxi en carpooling in zit. Als we zelf naar Antwerpse bedrijven gaan, nemen we de trein tot in één van de Antwerpse stations en nemen van daar een deelfiets of deelauto. Bedrijven gaan meer en meer met dat soort oplossingen bezig zijn. Daar hebben wij een Olympus –app voor gemaakt, waarmee je tickets kan kopen voor de NMBS, De Lijn, Vélo in Antwerpen, enzovoort.”

“Dankzij de investeringen in fietssnelwegen en fietsbruggen kan je met de (elektrische) fiets verder geraken. Zo kan een systeem opgezet worden waarin mensen met de fiets naar een park & ride komen en daar overstappen op een tram, een deelauto, een pendelbus of een ander voertuig. Nu bestaan die diensten nog naast elkaar. In de toekomst zullen die zaken aan elkaar verbonden worden. Al die verschillende mobiliteitsfuncties zouden we op strategische plaatsen kunnen laten samenkomen in Mobipunten. Niet alleen een halte van het openbaar vervoer, ook een plaats voor autodelen, fietsdelen en dergelijke. Daar kan je meteen veilige oplaadinfrastructuur zetten of een muur waar de pakjes van onlineleveranciers af te halen zijn, zodat die pakjes niet heel het land rondgereden moeten worden. Er kan nog heel veel geëxperimenteerd worden!”

Doe mee!

Vrachtwagens, bussen, auto’s… op de wegen in en rond de haven van Antwerpen rijden de voertuigen voortdurend af en aan. Om een verkeersinfarct in het hart van de economische welvaart te vermijden, introduceert Ontwikkeling Havengebied Antwerpen vele duurzame mobiliteitsoplossingen voor een vlottere bereikbaarheid. Daarvoor zet zij onder andere hoog in op georganiseerd gemeenschappelijk vervoer.

Vele mobiliteitsorganisaties zoals Taxistop werken daaraan mee. Daarnaast houden experimentele denkers als Angelo de nieuwste trends scherp in het oog en zoeken voor elk bedrijf een slimme verplaatsingsalternatief voor de auto.

Zoals Angelo zijn er nog meer mensen die zorgen dat meerdere personen tegelijk op hun bestemming geraken. Ken jij iemand die daar mee over nadenkt? Of iemand die zich slim verplaatst? Nomineer jouw havenheld en wij mobiliseren een welverdiend eerbetoon!

Start typing and press Enter to search