Vooraleer een banaan of ananas in uw fruitmand belandt, heeft die op de grootste bananenterminal ter wereld een hi-tech traject afgelegd. Automatische kranen hebben ze gedragen en ballerina’s hebben er pirouettes mee gedraaid. Een betrouwbaar team van dokwerkers en sorteervrouwen heeft ze zorgvuldig geïnspecteerd en van wal naar vrachtwagen gebracht. Forevrouw Christel Mertens werkt er al 28 jaar en heeft onlangs een verstekeling weer tot leven gewekt.

Profiel

  • Naam: Christel Mertens
  • Functie: Forevrouw
  • Bedrijf: Sea Invest Belfruco
  • Leeftijd: 48

Verwezenlijkingen

  • Controleert fruitvrachten
  • Stuurt dokwerkers en sorteerteam aan
  • Zet de automatische kranen in gang
  • Verwijdert exotische dieren

“Voor zover ik weet heeft er nooit een bananenboot zoals die in de Eén-serie Over Water bestaan. De fruitterminal hier aan kaai 224 is wel de grootste bananenterminal van de wereld. Momenteel behandelen we in Antwerpen alleen bananen en ananassen uit Costa Rica, Honduras, Ecuador, Colombia en Panama.”

“Vooraleer ik hier 28 jaar geleden ben begonnen, briljanteerde ik diamanten. Ik ben van de Kempen en de diamantsector ging daar toen stilaan weg. Een vriendin van mij werkte aan de fruitterminal en via haar kon ik direct beginnen. Ik was nog maar negentien jaar en ik dacht: dit is mijn kans om in de grote, groeiende haven te beginnen.”

Ex-dokwerker

“In het begin was ik fruitsorteerder, daarna dokwerker en mijn huidige taak is forevrouw. Wanneer er een schip met fruit aankomt, moet ik de lading ontvangen en controleren of die de hele reis op temperatuur is gebleven. Dat kan ik zien op een digitale thermometer. Is dat in orde, dan zeg ik tegen de dokwerkers  dat ze mogen lossen en zorg ik dat zowel de dokwerkers als de fruitsorteerders weten welke paletten zij mogen verwerken.”

“Eerst halen de dokwerkers de vracht van het schip. Als dat koelcontainers zijn, tillen onze kraanmannen die containers eruit. Als dat paletten zijn die in het luik staan, gaan onze dokwerkers aan boord en laten de kraanmannen een ijzeren instrument – een ‘keef’ noemen wij dat – in het luik zakken. De dokwerkers vullen de keef en als ze een teken geven aan de kraanman, haalt die ze op.”

“Zodra de lading aan wal staat, rijden de dokwerkers die met heftrucks naar onze zaal en zetten ze neer per kaliber (het formaat en het merk). In het land van herkomst zijn de vruchten al gesorteerd op formaat en merk, want dat is hoe onze klanten die bestellen: zoveel dozen van kaliber x van merk a en zoveel van kaliber y van merk b.”

Handmatige controle

“Hier in de zaal liggen negen rijden waarin 20 paletten passen. Precies het aantal dat in één vrachtwagen kan. Op die manier blijft de lading samen en kunnen de sorteerders ze rij per rij nakijken op schade of rijpheid. Paletten waar niets mis is aan de inhoud, gaan rechtstreeks naar de vrachtwagen met de heftruk. Paletten waar een doos rijp of aangetast fruit tussen zit, gaat naar de fruitsorteerders. Zij halen het slechte fruit uit de dozen en vullen die dozen bij met goed fruit.”

 

“Bananen komen hier vacuüm verpakt toe, zodat er geen lucht aan kan en ze op het schip niet kunnen rijpen. Hier moet die vacuüm verpakking open, want anders krijgen ze de bananen niet tijdig rijp. Darom moeten wij elke doos met de hand open snijden.”

“Sinds ik hier werk is het een keer of tien voorgevallen dat we een dier vonden in de verpakking. Spinnen, zowel grote als kleine en heel recent had ik nog een hagedisje. Meestal zijn die dieren versuft, want in containers of een pallet is er weinig zuurstof. We bellen de Zoo van Antwerpen om die dieren te komen halen, want zulke exotische dieren mogen natuurlijk niet ontsnappen. Doordat ik dat hagedisje bijvoorbeeld met mijn warme handen pakte, kwam het terug op temperatuur en schoot het weg (lacht). Die beesten zijn rap! Gelukkig zat ik in mijn kantoor en kon het niet ontsnappen.”

Hi-tech ballerina’s

“Sorteren gebeurt in twee verschillende ruimtes: bananen moeten op 14 graden blijven, ananassen op 8 graden. Wanneer de paletten uitgesorteerd zijn, krijgen de foremannen en –vrouwen de melding dat de vrachtwagen geladen mag worden. Dokwerkers met heftrucks zetten de paletten in het magazijn en dan neemt onze hi-tech installatie het eventjes over.”

“In elke zaal liggen rails en daarop rijden twee automatische kranen: één om de paletten op de loopband te zetten en één om ze van de loopband te heffen en naar buiten te brengen. De kranen herkennen de paletten die ze moeten meenemen met sensoren en zetten ze op de ‘ballerina’: een machine met twee vorken die twee bewegingen doet: de pallet aanpakken van de kraan en zich omdraaien naar de lopende band om de pallet erop te zetten. Ik vermoed dat ze dat een ballerina noemen omdat die draaiende op- en neerbewegingen wat op ballet lijkt (lacht). Aan de andere kant van de loopband staat een andere ballerina die de paletten opvangt en neerzet. Daar pikken de dokwerkers ze op en rijden ze in de vrachtwagen.”

Geen fruiteter

“Wijzelf mogen af en toe een rijpe banaan of ananas proeven of meenemen. Al moet ik zeggen dat weinigen dat doen. Ik kan niet uitleggen waarom, door daarin te werken, wil ik dat niet meer ruiken of zien (lacht). Áls ik al fruit eet, is het hier. Ik koop nooit fruit, ik ben gewoon nooit zo’n fruiteter geweest. Bij mijn collega’s is het minder erg.”

“Er hangt hier een heel goede werksfeer, vind ik. Het is waar dat niet alle mannen ermee om kunnen dat een vrouw hen aanstuurt. In het begin hoorde ik hen er achter mijn gat weleens iets van zeggen, maar echt last heb ik daar niet van gehad. Nu ik al zoveel jaren forevrouw ben, beginnen ze te begrijpen dat dat zo slecht nog niet is. Ik sta hier al 28 jaar en ken het onderhand wel.”

Doe mee!

Ruim 142 000 mensen werken direct of indirect voor de haven van Antwerpen. Haar efficiënte ligging vlakbij de Schelde is een absolute aantrekkingspool voor nieuwe bedrijven en daar speelt Ontwikkeling Havengebied Antwerpen op in door bijkomende ruimte voor havenontwikkeling te voorzien. Daardoor blijft zij een thuishaven voor een groot stuk van de Vlaamse werkgelegenheid.

Sommige van die jobs hebben een speciale invulling. Zo zijn de dokwerkers, foremannen en sorteerders aan de fruitterminal voortdurend met fruit in de weer. Dankzij forevrouw Christel en een hi-techinstallatie loopt het daar letterlijk op wieltjes, waardoor Antwerpen nog steeds de grootste bananenhaven ter wereld is.

Zoals Christel zijn er nog havenhelden die een collegiale werksfeer scheppen. Of die nieuwe jobs creëren en talent en kans geven. Wie is jouw havenheld(in)? Laat het ons weten en wij maken werk van een passend eerbetoon!

Start typing and press Enter to search