Net als de mens heeft elke logistieke keten een ecologische voetafdruk. Niets aan te doen, klonk het lange tijd. Dat tijdperk eindigt nu. De jongste generatie, die heel doelbewust met het milieu en de toekomst bezig is, begint zich er nu mee te bemoeien. Eefje Morren begon als jobstudente bij Ahlers en was 23 jaar toen het bedrijf haar vroeg om haar afstudeerproject bij hen te ontwikkelen. Daar ontwikkelde ze een state of the art CO2-calculator, die expeditiebedrijf Ahlers samen met ander software inzet om de schoenmaat van die ecologische voetafdruk van hun klanten aanzienlijk te reduceren.

Profiel

  • Naam: Eefje Morren
  • Functie: Customer Experience and Sustainability
  • Bedrijf: Ahlers
  • Leeftijd: 25

Verwezenlijkingen

  • Stelde CO2-calculator op punt die uitgroeide tot ecologische voetafdrukverkleiner
  • Bouwde als schoolverlater duurzaamheidsbeleid op vanaf nul
  • Behaalde de Lean & Green Award
  • Verspreidt de duurzame boodschap zo breed mogelijk

“Uit een Europese studie blijkt dat 24% van alle vrachtwagens leeg rijdt. Bovendien hebben vrachtwagens een gemiddelde beladingsgraad van 57%. Dus als ze niet leeg zijn, is de kans reëel dat ze maar halfvol zitten. Datzelfde onderzoek berekende dat lege en halfvolle vrachtwagens alle Europese maatschappijen samen 160 miljard euro kosten.”

“De impact op het klimaat is dan geeneens meegerekend. Toen we die cijfers zagen, vonden we het onze plicht om ervoor te zorgen dat die vrachtwagens optimaal beladen geraken. Twee halfvolle vrachtwagens herleiden tot één volle halveert de impact op het milieu. Of nog beter: kan die vracht op een binnenvaartschip of een trein? Daarom ontwikkelden we een state of the art CO2-calculator waarmee zowel wijzelf als onze klanten de ecologische voetafdruk van hun supply network kunnen meten. In combinatie met andere supersoftware en onze eigen kennis over duurzaamheid, bieden we hen een oplossing voor die slechte cijfers.”

Duurzaam is niet duurder

“Dat uitdrukken in exacte cijfers is sterk afhankelijk van de klant. Er zijn klanten die zo 80% minder CO2 uitstoten, bij een andere kan dat 10% zijn. Wat vooral telt is dat we altijd het onderste uit de kan proberen te halen en dat we nu de cijfers hebben om iedereen te overtuigen om te doen wat hij kan. Duurzaamheid is bij veel bedrijven nog een extra. Ik vind dat jammer en daarom vind ik het belangrijk om die bedrijven als het ware te pushen met die informatie. Met relatief weinig moeite kunnen ze een duurzaam alternatief inzetten, dat daarom niet altijd duurder uitkomt. Dat is nog zo’n misvatting.”

“Enerzijds stelt onze software ons in staat om gedetailleerde cijfers over de kosten en de CO2-uitstoot van de logistieke keten te berekenen. Daarna visualiseren we die voor de klant. Anderzijds kunnen we exact zien waar er een probleem is en adviseren we waar er mogelijkheden liggen om zowel de kost als de uitstoot te verminderen.”

Betere scenario’s simuleren

“Je moet je dat voorstellen als een dashboard met daarop real time live data. Daarop kan je op elk moment zien waar er eventueel iets fout zit. Concreet kijken wij naar ‘outliers’ zoals wij dat noemen. Uitschieters in kostprijs en uitstoot. Eveneens kunnen we enkele hypothetische scenario’s laten lopen. Stel dat een bedrijf met slechts één magazijn in plaats van twee magazijnen zou werken. Wat is dan de impact op de kosten? Zo passen we een aantal scenario’s toe, waarvan wij denken dat ze zo’n piek kunnen drukken. Door die te simuleren, zien bedrijven hoeveel die besparen in kosten en CO2. De investering die vereist zou zijn voor het scenario wordt mee verrekend.”

“Het is echt wel state of the art, weinig bedrijven hebben zoiets. Aan de hand van de visualisaties kunnen we zie waar we moeten reduceren. Zijn de vrachtwagens niet optimaal beladen en zijn er mogelijkheden tot horizontaal samenwerken? Dan gaan we op zoek naar bedrijven met gelijkaardige bestemmingen, zodat we vrachten kunnen bundelen. Door verschillende bedrijven in onze gespecialiseerde software te ‘steken’, zien we waar zij overlappen. Waar zij op hetzelfde moment een vracht te vervoeren hebben. Zo kunnen we hen aanmoedigen om die vracht samen op dezelfde truck te laden. Op die manier geven wij de bedrijven de hele tijd advies om zich te verbeteren op het vlak van onder andere duurzaamheid.”

Nieuwe generatie denkt duurzamer

“Alleen klanten kunnen van onze software en CO2-calculator genieten. Het is niet zo dat zij die van ons krijgen en die zelf op hun computer installeren. Daar is de software te complex voor. Momenteel zijn er zes mensen die het systeem door en door kennen. Eigenlijk is die CO2-calculator gegroeid uit mijn afstudeerproject. Ahlers kende mij nog als jobstudent en heeft mij gevraagd of ik die bij hen wilde ontwikkelen. Dat duurde vijf maanden en daarna mocht ik meteen blijven. De CO2-calculator en de andere software, gebruiken we nu bij onze ASNIA-projecten, dat staat voor Ahlers Supply Network Innovations and Analytics, oftewel onze data-afdeling. Als eerste job vond ik het een hele uitdaging om het duurzaamheidprogramma from scratch op te starten. Ze hebben mij de vrijheid gegeven om mijn ding te doen, te ondernemen en uit te zoeken wat ik wilde en dat vind ik superleuk. Vandaar dat ik met plezier bleef.”

“Ook in mijn privéleven ben ik veel bezig met duurzaamheid. In onze vriendinnengroep leeft dat sterk. Ik denk dat mijn generatie daar heel bewust over nadenkt. Wij kijken uit wat we eten: niet te veel vlees, groenten en fruit die in seizoen zijn, ons vaak met de fiets verplaatsen… Als ik mijn kleinkinderen bij wijze van spreken nog wil kennen, denk ik dat we zo moeten gaan leven. Voorheen was dat vooral een persoonlijke overtuiging. Door er hier dagelijks rond te werken en naar evenementen te gaan over duurzaamheid ben ik het als mijn opdracht gaan zien om dat duurzame verhaal uit te dragen.”

Dromen van een papiervrije wereld

“Mensen hebben stimulatie nodig om daarin mee te gaan en tot het besef te komen duurzamer te gaan leven. Dat is wat mij motiveert om er hier iedere dag keihard voor te gaan. Toen ik hier aankwam waren er wel initiatieven, maar het leek me leuker om iedereen van het bedrijf te betrekken. Daarom bedacht ik om een team op te richten dat mij helpt om mijn ideeën door te voeren. Nu zijn we met zes uit verschillende afdelingen, waarmee we iedere maand samenkomen rond een bepaalde duurzaamheidsdoelstelling.”

“Gisteren hebben we nog gebrainstormd over hoe we onze collega’s kunnen motiveren om bijvoorbeeld met de fiets en de Fietsbus naar het bedrijf te komen. Daarnaast hebben we heel recent de verlichting in ons magazijn in Evergem vervangen door LED-verlichting. Een andere droom van mij is om papiervrij te gaan werken. Proberen om collega’s ervan bewust te maken dat je niet eerst alles hoeft af te drukken en er daarna mee aan de slag te gaan. Onze systemen zijn daar al aan aangepast, we werken met digitale dossiers. Nu moeten we er nog voor zorgen dat collega’s daar optimaal gebruik van gaan maken. Daar streef ik echt naar, het is mijn doel om hier geen papier meer te gebruiken (lacht).”

Bekroond met award

“Duurzaamheid is zo’n breed begrip! We hebben het hier nu wel de hele tijd over CO2 gehad, maar duurzaamheid gaat ook over hoe mensen zich voelen. Zijn ze gezond, zijn ze gelukkig, dat hoort voor mij allemaal bij duurzaamheid en dat wil ik hier bij Ahlers echt toepassen. Daarom dat we twee jaar geleden meedongen naar de Sustainability Award met onze software. Toen is het niet gelukt, maar die staat hoog op mijn verlanglijstje, hoor! De concurrentie is – en dat is goed natuurlijk – niet min (lacht).”

“Onlangs wonnen we wel al de Lean & Green Award, een organisatie waar het Vlaams Instituut voor de Logistiek mee de schouders onder zet. Daar ben ik heel blij mee. Daarvoor moesten we een actieplan opstellen om aan te tonen dat we op vijf jaar tijd onze CO2-uitstoot kunnen verlagen met 20%. Ook dat plan is gebaseerd op onze CO2-calculator en software. Het is overigens de eerste keer dat er Belgische expediteurs deelnemen aan het project.

Doe mee!

Als wereldhaven is de haven van Antwerpen cruciaal voor de economische welvaart van het land. Daarvoor moet zij blijven ontwikkelen in harmonie met natuur en milieu. Ontwikkeling Havengebied Antwerpen legt daarom nieuwe leefgebieden aan, waarin fauna en flora weelderig bloeien.

Daarnaast kan Moeder Natuur rekenen op haar groene garde, waarin havenhelden als Eefje doen wat ze kunnen om haar te beschermen. Zij gebruiken technologie om tot een CO2-luw transport te komen en stimuleren anderen om dat ook te doen.

Ben jij of ken jij iemand die de natuur koestert? Of die nadenkt over milieuvriendelijke meerwaardes? Laat het ons weten, want wie de havennatuur beschermt, verdient een bloemetje!

Start typing and press Enter to search