Het waterbouwbedrijf DEME baggert de laatste tijd bijna evenveel innovatieve ideeën als grond op. Binnenkort testen ze de eerste autonoom aangestuurde duwboot uit. Ondertussen vist een elektrisch onbemand vaartuigje plastic uit het water en signaleren sensoren personen die in de dode hoek van een dumptruck staan. Innovatie-ingenieur Fabien Donze verklapt het geheime wapen achter die aanvoer van inspiratie.

Profiel

  • Naam: Fabien Donze
  • Functie: Innovatie-ingenieur
  • Bedrijf: DEME
  • Leeftijd: 29 jaar

Verwezenlijkingen

  • Sprokkelt innovatieve ideeën bij eigen werknemers
  • Is aanspreekpunt voor externe vernieuwers
  • Neemt het voortouw in autonoom varen en andere ambitieuze projecten
  • Verhoogt de veiligheid op werven en maakt hele site zelfvoorzienend

“Mijn vader heeft een aannemersbedrijf. Van jongs af aan ben ik altijd op de bouw aanwezig geweest. Eerst sjouwde ik stenen rond en deed nog meer van die vuile klussen. Gaandeweg mocht ik eens metsen of een andere technische stiel leren. Techniek heeft me altijd geïnteresseerd. Grote machines in het bijzonder. Kranen en de echt hele grote vrachtwagens. Ik was benieuwd hoe die mechaniek onder de kap eruit zag en dat leerde ik natuurlijk tijdens mijn studies ingenieur.”

“Nu is het mijn taak om de innovatie binnen DEME te stimuleren en te beheren. Ik zit als innovatie-ingenieur samen met de innovatiemanager in het departement dat zich daarop toelegt. Innoveren is absoluut nodig voor ons om de concurrentie met onze Europese concullega’s en China aan gaan. Chinese baggermaatschappijen krijgen enorme staatssubsidies, waardoor zij bepaalde projecten aan een veel lagere prijs kunnen aanbieden. Als tegengewicht moeten wij inzetten op innovatie en milieu, want dat zijn de twee aspecten waar China minder in uitblinkt. Die aanpak werkt. We hebben er al projecten mee gewonnen in Australië.”

Van werkvloer naar management

“We zijn goed in innoveren omdat de ideeën van onze werknemers, die dagelijks voorkomende problemen in het werkveld oplossen, komen. Zij zijn van nature innovatief en schatten vanuit hun praktijkkennis in wat er nodig is. Om hun ideeën systematisch op te vangen, voeren we jaarlijks een campagne naar de werknemers die hen aanmoedigt om hun innovatietips te delen op een online platform. Om te vermijden dat iemand een idee voor zich houdt, uit vrees voor wat het management en de collega’s zouden denken, kan dat anoniem. Er stromen op die manier veel voorstellen binnen.”

“Ons departement beoordeelt alle ideeën op enkele vooropgestelde criteria met als doorslaggevend criterium het spreekwoordelijke buikgevoel. Op die manier herleiden we honderden ideeën tot een tiental. Vervolgens steunt ons departement de idee-eigenaar om zijn of haar idee concreet te maken. Wij stellen hen de juiste vragen tijdens de verdere uitwerking, maar ze presenteren de resultaten zelf aan het management. Wordt daar beslist om voor het idee te gaan, zet ik de boel in gang: onderzoeken, concreet maken, schalen en een proefproject opzetten. Zodat het meteen tastbaar wordt.”

“Een voorbeeld van zo’n werknemersidee dat er is doorgekomen, zijn de DEME Talks. Een podium voor inspirerende sprekers binnen het bedrijf die een bijzonder project geleid hebben. Op die manier delen collega’s hun kennis én het brengt de werknemers bij elkaar. Dat is voor een steeds groter wordend bedrijf als DEME een uitdaging. Het zou zomaar kunnen dat een collega al een oplossing voor een probleem heeft, waar jij nog naar op zoek bent.”

Autonoom onbemand varen

“We peilen niet alleen naar interne ideeën, we nemen ook deel aan externe innovatieprogramma’s. Ons Port XL-partnerschap valt daar bijvoorbeeld onder. Start-ups hebben disruptieve technologieën en businessmodellen die wij willen kennen. Omdat wij dankzij onze systematische innovatieaanpak goed weten welke mensen binnen ons bedrijf baat hebben bij de technologie die de start-up ons voorstelt, konden we hen meteen met de juiste personen binnen DEME in contact brengen. Dat verklaart ons succes met Port XL.”

“Autonoom en onbemand varen met duwboten is het meest ambitieuze dat daaruit voortkwam en in onze strategie past. Seafar heeft de technologie daarvoor ter beschikking en wij willen daar de eerste stappen in zetten. Toevallig hebben wij een project in portefeuille, waarbij een duwboot voor een lange periode bakken met grond moet verplaatsen van werf a naar werf b. Het volgt daarbij steeds hetzelfde traject en doet dezelfde handeling. Het ideale project om die technologie te testen. Ik geloof dat er net beslist is om het duwbootje aan te kopen, want er moet natuurlijk wel een businessplan mogelijk zijn waarin dat bootje zichzelf terugverdient.”

“Bij de sommige bemanningsleden ligt het idee van autonoom varen gevoelig. Maar het gaat er sowieso komen en dan zou het stom zijn dat wij de boot missen. Eigenlijk is het een groot voordeel, want er is een prangend tekort aan gekwalificeerde maritieme officiers. Een kapitein zal nu aan wal misschien wel vijf schepen tegelijk besturen. Ook voor het gezinsleven van de kapiteins is het leuker dat ze dichter bij huis zijn.”

Personendetectie

“Een tweede innovatie die we konden doorvoeren, zijn warmtesensoren die meten waar onze mensen werken. Het principe van flex office is bij ons ingeburgerd: vele collega’s werken elke weekdag ergens anders. We willen zo efficiënt mogelijk omspringen met onze kantooroppervlaktes. Het systeem van Xetal is uniek omdat alle gangbare technologie met bewegingssensoren en camera’s werkt. Dat is niet efficiënt en anoniem. Warmtesensoren zijn dat wel.”

“Een tweede toepassing van die sensoren past nog beter in onze sector: mensdetectie rondom rijdende machines. Op onze werven rijden kranen, dumptrucks en vrachtwagens tussen de arbeiders. Veiligheid is het allerbelangrijkste bij ons, maar de huidige systemen met objectherkenning zijn niet zo betrouwbaar en piepen elke seconde. Onze bestuurders worden daar knettergek van (lacht). Op dit moment heeft Xetal de sensor klaar om op onze nieuw geleverde dumptruck te plaatsen. Dan gaan we testen of het werkt.”

“Onze meest zichtbare milieumaatregel is onze eigen windmolen op de parking. Daar komen er nog twee bij. Daarmee zal de hele site zelfvoorzienend zijn. Zodra er een schone aandrijving van duizenden pk’s bestaat, gaan we die in onze schepen steken. Een maand geleden hebben we alvast een klein elektrisch bootje aangekocht dat plastic uit het water zal vissen. Voor zulke grote projecten van lange adem doe ik het. Zodra iets gestandaardiseerd is, is het voor mij klaar en wil ik weer wat anders. Ik zoek altijd naar andere technologieën en nieuwe ideeën vinden kan altijd. Mijn uitdaging ligt erin om ze ook waar te maken.”

Doe mee!

Ruim 142 000 mensen werken direct of indirect voor de haven van Antwerpen. Haar efficiënte ligging vlakbij de Schelde is een absolute aantrekkingspool voor nieuwe bedrijven. Daar speelt Ontwikkeling Havengebied Antwerpen op in door bijkomende ruimte voor havenontwikkeling te voorzien. Daardoor blijft zij een thuishaven voor een groot stuk van de Vlaamse werkgelegenheid.

Innovatieve voortrekkers als Fabien stellen maritieme grootmachten in staat om hun concurrenten telkens voor te blijven. Dat zijn twee vliegen in één klap: de bedrijfswereld in de haven behoudt zijn internationale uitstraling en de lokale economie floreert mee.

Zoals Fabien zijn er nog meer mensen die zorgen dat het havengebied een moderne werkomgeving is. Ken jij iemand die innoveert? Of die jobs creëert? Nomineer jouw havenheld en wij werken een eerbetoon uit!

Start typing and press Enter to search