“Van kleins af aan ben ik al aangetrokken tot alles wat met water te maken heeft. Als kleuter ben ik vaak naar de boten op de Schelde gaan kijken met mijn grootouders. Vrij vroeg kwam ik in contact met de zeilsport en bij de Koninklijke Liberty Yachtclub in Antwerpen groeide ik uit tot fervent zeiler.  Later heb ik zeevaartschool gedaan en nadien een tijd aan boord gewerkt van schepen die lange zeereizen over de oceanen aflegden. Vandaar die affiniteit met transport over water.”

Profiel

  • Naam: Jan Goderis
  • Bedrijf: Shipit nv
  • Functie: managing director
  • Leeftijd: 53 jaar

Verwezenlijkingen

  • Medeoprichter innovatief transportbedrijf
  • Bedenker van multimodale transportalternatieven
  • Verminderaar van overtollig vrachtverkeer
  • Bezeiler van vele wateren

“Van kleins af aan ben ik al aangetrokken tot alles wat met water te maken heeft. Als kleuter ben ik vaak naar de boten op de Schelde gaan kijken met mijn grootouders. Vrij vroeg kwam ik in contact met de zeilsport en bij de Koninklijke Liberty Yachtclub in Antwerpen groeide ik uit tot fervent zeiler.  Later heb ik zeevaartschool gedaan en nadien een tijd aan boord gewerkt van schepen die lange zeereizen over de oceanen aflegden. Vandaar die affiniteit met transport over water.”

Afschrikwekkende alternatieven

“In ons gezamenlijke eindwerk vertrokken Jan D’Haeyer en ik van de insteek dat er ruimte was voor alternatieve manieren in de totale vervoersketen van bedrijven of personen. Alternatieven voor het wegvervoer schrikken de logistieke managers af, omdat ze zeer complex en duur zijn. In het eindwerk stelden we een soort tussenpersoon voor, die creatieve combinaties van vrachtwagenverkeer, binnenvaart (dat is varen op wateren die in een land stromen, dus niet op zee) en het spoor bedenkt, berekent en regelt. Precies de rol die wij in 2003 opnamen, toen we ons bedrijf Shipit oprichtten.”

“Jan is ingenieur scheepsbouwkunde en in combinatie met mijn maritieme ervaring maakt ons dat zeer complementair. Alle alternatieven voor het wegvervoer wenden we aan. In eerste instantie richtten we ons op stortgoederen. Dat is alles wat je los kan vervoeren: steenkool, ijzererts, granen en onze specialiteit: zand, grond en vervuilde grond.”

Doorbraak op paletten

“Sinds een paar jaar zijn wij de eersten en enigen die verpakte goederen op paletten kunnen vervoeren via binnenvaart. Daar heb je een kraan voor nodig en dat is duur. Heel veel bedrijven liggen aan het water, maar doen daar niets mee, simpelweg omdat ze geen plaats of middelen voor een kraan hebben. Daarom hebben wij een kraan gemonteerd op het schip, waardoor we onafhankelijker kunnen werken van laadinstallaties langs de kant en dus sneller kunnen op- en afladen.”

“Naast ons groot kraanschip ontwikkelde Blue Line Logistics een nieuw type kleiner vaartuig, waarmee vrachten op pallet via de kleinere vaarwegen, zoals het Kempisch Kanaal, naar bedrijven kunnen. Grote binnenvaartschepen zijn rendabeler, omdat ze met dezelfde bemanning meer vervoeren, maar die geraken niet zover. Die pallet shuttle barge is goedkoper om te bouwen, omdat er geen verblijfsaccommodatie voor de bemanning in zit. De schipper rijdt ’s avonds gewoon naar huis in zijn wagen, die mee aan boord kan. Een serieus voordeel voor het sociale en het gezinsleven van zo’n bemanning. Doordat er op de weg meer en meer problemen ontstaan, heeft dit concept echt wel een breed draagvlak. Samen met ons groot kraanschip en onze logistieke platformen in Antwerpen, Brussel en Wielsbeke bij Kortrijk kunnen we onze klanten volledige logistieke oplossingen aanbieden.”

Dagelijks shuttleschip

“Een derde baanbrekend concept is onze Premium Barge Service. Dagelijks vaart een schip een vaste ronde langs dezelfde kaaien, volgens een vast vaarschema en uurregeling. Niet even strikt als een bus- of treinlijn, maar het principe is hetzelfde. Die Premium Barge Service omzeilt dat je elke dag opnieuw afspraken moet maken met de terminals om te mogen laden en lossen. Daar gaan al snel drie dagen overheen. Tegen de klant kunnen we nauwkeuriger zeggen wanneer welke container aan welke kaai zal staan. Of het nu één of 100 containers zijn: gewoon even boeken en als er plaats is, kan het erbij.”

“Ons multimodaal platform ten slotte haalt heel wat lege containers uit het verkeer. Stel: een overzeese container komt toe in de haven. De goederen die daar inzitten moeten naar een bestemming in een dorp of land dat achter de Antwerpse haven ligt. Traditioneel zet je die container in zijn geheel op een trein, binnenschip  of vrachtwagen. Op de bestemming wordt die container leeggemaakt. Dan komt het:  die container moet terug naar de rederij, want elke rederij werkt met een ander soort container. Er zijn uitzonderingen, maar gewoonlijk keert die container leeg terug naar Antwerpen. Dat is 4,5 ton niets dat je aan het vervoeren bent (lacht).”

Schoon schip met leeg containervervoer

“Wat wij doen is die container bij aankomst in de haven leegmaken, die container in de haven achterlaten en de goederen die daarin zaten op paletten naar het achterland brengen. Zodra de vrachtwagen, trein of het schip op zijn bestemming afgeladen is, kan die geladen worden voor een volgende bestemming. Het omgekeerde kan ook. Goederen die in het achterland geproduceerd zijn, kunnen via het multimodaal platform geëxporteerd worden naar een overzeese bestemming.”

“Een bedrijf hoeft niet aan water of het spoor te liggen. In veel gevallen was onze klant overtuigd dat er geen binnenvaartoplossing was. Toch hebben wij een creatieve manier bedacht. Zo hebben wij eens tijdelijke overslaginstallaties geïnstalleerd bij bedrijven, hebben we wegen overkapt zodat een binnenschip geladen kon worden terwijl er nog een weg langs loopt. We hebben pontons gebouwd op het water, laadbruggen geplaatst …van alles. De knowhow daarvoor hebben we zelf in huis. Het materieel of de vaartuigen bestaan meestal al. Wat al bestaat combineren, vaak kom je met die denkoefening al een heel eind. Let wel: elk idee bestuderen we grondig naar werkbaarheid en veiligheid. Alles moet berekend zijn, we zijn geen cowboys.”

Gered door het mobiliteitsprobleem

“Jan houdt zich bezig met de bulkladingen en het palletvervoer, ik met het containervervoer en het multimodaal platform. In het begin waren we alleen, intussen hebben we over alle activiteiten heen een 50 mensen: arbeiders, varend personeel, bedienden. In het begin hebben we echt moeilijke momenten gekend, waarop we in twijfel trokken of we het wel bij het rechte eind hadden. Door de toenemende mobiliteitsproblemen steeg de interesse en hebben we kunnen bewijzen dat onze alternatieven lonen.”

“Telkens weer de meest rendabele oplossing vinden is hard knokken. Elke dag is het creatief denken, innovatief zijn en wanneer je die oplossing dan vindt en ziet dat het werkt, geeft dat een enorme voldoening. Mooie nieuwe dingen zien ontstaan, dingen doen die anderen niet doen en die toch aanslaan; daar halen we de motivatie uit.”

Crisis als aanleiding voor radicale verandering

“Of Ben Weyts nog niet is komen aankloppen? (Lacht) Ik denk dat hij of zeker zijn kabinet ons wel kent. Voor alle duidelijkheid: wij kunnen het fileprobleem niet oplossen. Wij reiken alternatieven aan voor het goederenverkeer, voor het personenverkeer hebben we die niet in pacht. Rond Antwerpen wordt het maand na maand dramatischer. Een crisis is meestal een goede aanleiding om iets fundamenteel te veranderen en aangezien we ons nauwelijks nog kunnen bewegen, zullen we dat toch moeten doen.”

“Wie een eigen bedrijf heeft, is altijd wel met die job bezig. Mijn weekends probeer ik toch vrij te maken. Mijn vrouw en kinderen begrijpen heel goed wat ik doe. Mijn oudste zoon van 24 heeft interesse in het bedrijfsleven in het algemeen, niet specifiek in logistiek en transport. De jongste moet nog naar de middelbare school, hij is daar nog niet mee bezig (lacht).”

Doe mee!

Vrachtwagens, tractoren, bussen, auto’s… op de wegen in en rond de haven van Antwerpen rijden de voertuigen voortdurend af en aan. Om een verkeersinfarct in het hart van de economische welvaart te vermijden, introduceert Ontwikkeling Havengebied Antwerpen vele duurzame mobiliteitsoplossingen voor een vlottere bereikbaarheid.

Tientallen mensen dragen daar elke dag hun steentje toe bij. Zij halen het haventransport uit de file en sturen het net als Jan via tunnels, waterwegen of treinsporen naar hun bestemming. Hun efficiëntere, zekerdere en zelfs rendabelere oplossingen voor het mobiliteitsprobleem maken van hen ware havenhelden.

Zoals Jan zijn er nog meer mensen, die alternatieve transporttrajecten uitstippelen. Ken jij iemand die daar mee over nadenkt? Of iemand die naar zich slim verplaatst? Misschien ben jij zelf zo iemand? Nomineer jouw havenheld en wij mobiliseren een welverdiend eerbetoon!

Start typing and press Enter to search