In oktober zal het ijsbrekerschip genoemd naar levende documentairelegende David Attenborough klaar zijn voor haar eerste onderzoeksmissie naar Antarctica. Net als vele andere schepen is zij behandeld met een Belgische coating die haar levenslang beschermt tegen corrosie en die geen spatje giftig materiaal bevat. Scheepswerven over de hele wereld spuiten de milieuvriendelijke coating op hun rompen en roeren om ze roestbestendig te maken. Productieleider Manuel Hof zag het product uit noodzaak ontstaan en zet er de ecologische koers van zijn werkgever Subsea Industries extra mee in de verf.

Profiel

  • Naam: Manuel Hof
  • Functie: Productieleider
  • Bedrijf: Subsea Industries
  • Leeftijd: 46

Verwezenlijkingen

  • Ontwikkelt milieuvriendelijke scheepscoating
  • Voorkomt dat er bij het reinigen giftige deeltjes in slib belanden
  • Beschermt schepen van over de hele wereld tegen corrosie
  • Plaatst planeet boven winstbejag

“Als het over scheepsverf gaat, heeft iedereen de mond vol van antifoulings: verf die voorkomt dat er wieren en algen aan je schip groeien. Tegelijk beschermt zulke verf het deel van het schip dat onder water ligt tegen corrosie. In het verleden gebruikte men tinhoudende verf en vulden ze die aan met een laag chemicaliën met toxische stoffen. De redenering was: het schip blijft schoon en vaart zonder aangroei. Daardoor verbruikt het minder en dus is het beter voor het milieu.”

“Tot er ineens werd vastgesteld dat er deeltjes tin en andere toxische ingrediënten van de antifoulings in het sediment op de bodem van de rivieren en kanalen zaten. Het slib dat opgebaggerd werd, was vervuild en kon men dus niet meer baggeren. Dat is een groot probleem, want grote schepen met veel diepgang dreigden de haven niet meer in te kunnen. Duikbedrijven die onderwaterschoonmaak deden,  zoals ons zusterbedrijf Hydrex, werden als schuldige aangewezen.”

“Daarop namen wij het initiatief om geen onderwaterreiniging meer toe te laten. Tegelijk legde de International Maritime Organization (IMO) een verbod op tinhoudende verf op. In de plaats kwam koperhoudende verf. Die is iets minder schadelijk, maar nog steeds schadelijk. Daarom hebben wij nagedacht wat wij konden doen aan het probleem van die schadelijke verf. Ons idee was om een coating te ontwikkelen die  een schip tot wel 30 jaar beschermt en die je kan schoonmaken zonder dat de verf loskomt.”

Bevat geen toxische stoffen

“We hebben dat product zelf ontwikkeld. De exacte samenstelling is heel technisch, het grote verschil is dat er geen toxische stoffen inzitten. Ik zou er zelfs een glas van durven te drinken, lekker zou het niet smaken (lacht), maar er zit geen enkele giftige stof in. Met onze coating erop, kan je het schip schoonmaken zonder dat er toxische stoffen afkomen. Uit een officiële analyse bleek dat het product wel uitloogt, maar dat het milieu er niet onder lijdt. Voor het milieu is dat dus dé oplossing.”

“Alleen… het is geen antifouling en dus moet de rederij de schepen laten schoonmaken. Dat heeft een bepaalde kost, maar als je even doorrekent is het goedkoper. De coating moet je maar één keer aanbrengen, een antifouling om de twee jaar.”

“In 2003 brachten we het product onder de naam Ecospeed op de markt. Het heeft zichzelf meermaals bewezen: er zit nog steeds geen spatje sleet op schepen waarop 15 jaar geleden de coating werd aangebracht. Talloze onderzoekers van over de hele wereld hebben al aangetoond dat het werkt. Daarom zijn we al tien jaar aan het lobbyen bij het IMO om dat soort type coatings verplicht te maken. Verfbedrijven echter zien in dat model heel wat afzet verloren gaan.”

David Attenborough is klant

“Rederijen en scheepsbouwers kunnen nog steeds kiezen of ze de coating gebruiken. Onze visie is in ieder geval dat niet het geld, maar het behoud van de planeet primeert. Een aantal jaren geleden was ik in een droogdok en er kwam een inspecteur van een andere leverancier bij mij staan. “Waarom maken jullie die verf zo goed, daar verdien je toch niets aan?” Natuurlijk moeten we commerciële inkomsten hebben. Van het type harde coatings zijn wij één van het zestal aanbieders over de hele wereld.”

“Onze voornaamste klanten zijn ijsbrekers en ijsgaande schepen. Eén van onze klanten is de National Environment Research Council in Engeland. Zij zetten hun ijsbrekers o.a. in naar hun onderzoeksbasis in Antarctica. Al hun schepen zijn met onze coating behandeld, zo ook hun nieuwe schip de Sir David Attenborough, dat onlangs te water ging. In Engeland kennen mensen dat het best als Boaty McBoatface. Het Britse publiek mocht namen bezorgen en een journalist diende als grap Boaty McBoatface in. Zoals je weet zijn de Engelsen niet vies van een grapje, dus je raadt het al: die naam haalde het meeste stemmen (lacht). Dan heeft de overheid toch maar beslist om hem Sir David Attenbourough te noemen.”

Verschillende recepten

“Op vraag van klanten pasten we de basissamenstelling van onze coating aan, zodanig dat er producten ontstonden voor heel specifieke toepassingen. Zo zijn we de enige met een coating die roeren bestendigt tegen de typische ‘gaatjescorrosie’ waar zij mee kampen. Voor offshoretoepassingen, zoals boorplatformen of windmolens, hebben we ook een ander product dat UV-bestendig is.“

“Tot het moment dat de coating op de markt kwam, had ik bij Hydrex een andere functie. Aanvankelijk ondersteunde ik de productie, logistiek en later de coördinatie van de projecten ter plaatse. Soms ging ik eens mee met de coatinginspecteur naar het droogdok. Later specialiseerde ik mij via een opleiding, zodat ik de inspecteurs beter kon aansturen.”

“Zo groeide ik samen met het nieuwe product in een nieuwe rol. Voor ik het wist was ik diegene die het deed draaien (lacht). Ik kan me heel goed in de plaats van de klant stellen, omdat ik weet wat het is om op zo’n scheepswerf rond te lopen of om zo’n coating erop te spuiten. Het is leuker om dat te doen met een product waar je in elk facet bij betrokken bent. Je ziet het beginnen met een telefoontje en eindigen met een schip dat in het water gaat en dat schenkt me toch een zekere voldoening.”

Doe mee!

Als wereldhaven is de haven van Antwerpen cruciaal voor de economische welvaart van het land. Daarvoor moet zij blijven ontwikkelen in harmonie met natuur en milieu. Ontwikkeling Havengebied Antwerpen legt daarom nieuwe leefgebieden aan, waarin fauna en flora weelderig bloeien.

Daarnaast kan Moeder Natuur rekenen op haar groene garde, waarin havenhelden als Manuel doen wat ze kunnen om haar te beschermen. Zij streven er elke dag naar om tot een situatie te komen waarin hun bedrijf het milieu zo min mogelijk belast.

Ben jij of ken jij iemand die de natuur koestert? Of die nadenkt over milieuvriendelijke meerwaardes? Laat het ons weten, want wie de havennatuur beschermt, verdient een bloemetje!

Start typing and press Enter to search