Van de vijf havenlocaties die zondag deelnemen aan de Open Bedrijvendag zijn er al twee volgeboekt. De 360°-simulator van Brabo heeft nog enkele vrije plaatsen. Voor een unieke blik in een windmolen of achter de schermen van een logistieke grootmacht zak je best tijdig af naar Vleemo of Van Moer Logistics. Programmasamensteller Patrick Deblauwe merkt dat de indrukwekkende aanblik en de diverse bedrijvigheid in de haven van Antwerpen de mensen nog steeds fascineert. Samen met zijn collega’s paste hij het concept van de Open Bedrijvendag wel aan volgens de hedendaagse trends.

Profiel

  • Naam: Patrick Deblauwe
  • Functie: Account manager
  • Bedrijf: VOKA

Verwezenlijkingen

  • Bezoekt vele havenbedrijven
  • Begeleidt deelnemende havenbedrijven bij organisatie van Open Bedrijvendag
  • Zorgt dat elke activiteit voldoende volk trekt

“Het bezoek aan de Kieldrechtsluis was in een mum van tijd volgeboekt. Kort nadien was er ook voor het Havenhuis gaan plaats meer. Vorig jaar haalden we nog het nieuws omdat luchtverkeersleider Belgocontrol sneller uitverkocht was dan het concert van Justin Bieber. Wel, beide locaties hebben dat kunstje herhaald. Ik denk echter dat Van Moer Logistics wel eens een verrassing zou kunnen worden. We merken dat veel mensen interesse hebben voor logistiek, omdat ze zich afvragen hoe de transportfirma’s al die vrachten in de haven georganiseerd krijgen. Het is een hele grote site en ik verwacht dat daar veel aandacht naartoe zal gaan.”

Toegang tot een windmolen

“Loodsbedrijf Brabo werkt net als het Havenhuis en de Kieldrechtsluis met reservaties en ik kan getuigen dat het fantastisch is om dat te bezoeken. Twee jaar geleden heb ik in de simulator van Brabo gezeten en dat is een zeer bevreemdende, maar tegelijk speciale ervaring. Je ziet de manoeuvres die de bootmannen maken alsof jij zelf in het bootje zit, terwijl de simulator mee beweegt. Vleemo is de nieuwste toevoeging aan ons havenprogramma en zij zullen de opbouw en uitbating van hun windmolenpark tonen. Het publiek zal in een windmolen kunnen staan en zien wat voor technologie daar allemaal inzit. Indrukwekkend, zeker als je de wieken van dichtbij kan bekijken.”

“Met die vijf attracties doen er meer havenbedrijven mee dan vorig jaar. Toch is het niet eenvoudig om hen op het programma te krijgen. Ten eerste omdat al die interessante bedrijven ver van elkaar liggen. Ten tweede zijn er veel sites die met toxische stoffen werken of uitstoten of waar een ander potentieel gevaar bestaat. Bedrijfsleiders willen meestal heel graag meedoen, maar de veiligheidsadviseurs moeten er dan op wijzen dat zoiets niet zomaar gaat. Het inschrijvingsbedrag is voor de meeste bedrijven makkelijk haalbaar. Ze krijgen ook veel terug. Wij zorgen dat zij én hun werknemers zich kunnen tonen aan een breed publiek.”

Aangepast aan maatschappelijke mentaliteitsverandering

“Waar de Open Bedrijvendag vroeger een gelegenheid was om eens binnen te springen bij dat bedrijf waar je elke dag voorbij rijdt, is dat vandaag heel anders. Mensen kiezen lang op voorhand welk bedrijf zij zullen bezoeken. Iemand die zich interesseert voor logistiek is automatisch ook geïnteresseerd in de haven. Als zo iemand merkt dat Van Moer meedoet, dan hebben ze dat al lang in hun agenda geschreven. Toevallig een bedrijf passeren en daar op goed gevoel binnen gaan, is verleden tijd. Het internet heeft daarin alles veranderd.”

“Bezoekerrecords breken interesseert ons daarom niet meer. De juiste bezoekers bij het juiste bedrijf krijgen, daar is het ons om te doen. Wat ze organiseren, kiezen de bedrijven zelf. Onze enige ‘vereiste’ is dat de mensen iets leren over het bedrijf, over de mensen die er werken of de activiteiten die daar gebeuren. Eén van de belangrijkste argumenten die wij aanhalen om mee te doen aan de Open Bedrijvendag is alles wat te maken heeft met ‘employer branding’, wat neerkomt op de werknemers als uithangbord inzetten. Daar is de Open Bedrijvendag het ideale instrument voor, wij zijn de grootste jobbeurs van het jaar.”

Werkkrachten aantrekken en behouden

“Er is een nijpend tekort aan technische en administratieve werkkrachten in de haven. Je kan investeren in advertenties en promotiefilmpjes om mensen aan te trekken, maar de Open Bedrijvendag brengt mensen, die al interesse hebben in je bedrijf, naar je toe. Even belangrijk is dat de werknemers die er al werken nu een ‘publiek’ krijgen als het ware. Dat geeft een zeker gevoel van trots. Zij worden bevestigd in hun functie en zullen nadien met eens zoveel zin blijven werken voor je bedrijf.”

“In grote lijnen is het mijn job om bedrijven met die argumenten warm te maken. Daarvoor bezoek ik veel bedrijven in de haven en vertel hen over hoe we de komende editie gaan aanpakken. Voor alles wat de Open Bedrijvendag aangaat, ben ik hun contactpersoon. Anders dan bijvoorbeeld opendeurdagen krijgt het bedrijf tijdens de Open Bedrijvendag een heleboel mensen over de vloer die daar nog nooit geweest zijn. Die hebben een verdergaande begeleiding nodig. Onze ploeg van negen begeleidt de bedrijven van A tot Z om dat tot een goed einde te brengen.

35 blitzbezoeken

“Ik ben nu voor het vijfde jaar de contactpersoon voor de havenbedrijven. Zó lang is dat nog niet en ik werk mij nog elke dag verder in. Nu de haven in volle expansie is en er veel bedrijven bijkomen of vertrekken, hou ik onze databank up to date, zodat ik een mooie lijst heb van welke mensen ik kan contacteren. Dat is mijn sterke punt, met mensen praten en advies geven. In mijn jaren bij VTM en in de marketing miste ik die diversiteit aan bedrijfscontacten, daarom heb ik de kans gegrepen om bij Open Bedrijvendag te werken.”

“Voordien heb ik enkele Open Bedrijvendagen meegedaan als bezoeker, maar dan in Aalst. Zondag zal ik ongeveer 35 bedrijven bezoeken. Heel kort weliswaar, ik kom even kijken of alles goed loopt en ga door naar het volgende. De vijf havenbedrijven staan op mijn programma. Ik vind het belangrijk om met mijn eigen ogen te zien hoe het echt is. Wat ik daar zie, zijn heel overtuigende argumenten om bedrijven mee te geven naar volgende edities toe.”

“De grootste voldoening heb ik altijd de dag na de Open Bedrijvendag. Dan bellen we alle bedrijven op en vragen we hoeveel mensen er geweest zijn, hoe het is verlopen en of ze tevreden zijn. Elke keer opnieuw verbaast het ons hoe enthousiast ze erop terugblikken. Ze hebben allemaal heel goed geslapen omdat ze hard hebben moeten werken (lacht), maar ze zijn allemaal ongelooflijk tevreden.”

Doe mee!

Ruim 142 000 mensen werken direct of indirect voor de haven van Antwerpen. Haar efficiënte ligging vlakbij de Schelde is een absolute aantrekkingspool voor nieuwe bedrijven en daar speelt Ontwikkeling Havengebied Antwerpen op in door bijkomende ruimte voor havenontwikkeling te voorzien. Daardoor blijft zij een thuishaven voor een groot stuk van de Vlaamse werkgelegenheid.

Veel vacatures staan echter nog open. Evenementorganisatoren zoals Patrick helpen om de brede waaier aan beroepsmogelijkheden in de haven in de etalage te zetten. Zo kunnen potentiële werkkrachten hun toekomstige werkplek eerst al eens in actie zien, vooraleer ze er aan de slag gaan.

Zoals Patrick zijn er nog havenhelden die bedrijven helpen om het juiste talent te vinden of die nieuwe jobs creëren en een aangename werksfeer zorgen. Wie is jouw havenheld(in)? Laat het ons weten en wij maken werk van een passend eerbetoon!

Start typing and press Enter to search