De twee nieuwe Waterbushaltes in de haven overhalen havenwerknemers druppelsgewijs tot autoloze woon-werkverplaatsingen. Pientere pendelaars kunnen nu de fiets combineren met de boot en die mobiele overschakeling verkort de reistijd drastisch. Weegbrugtoezichter Roger Verstraelen fietste er op twee jaar tijd tien kilo af. Genietend van het machtige uitzicht en het betere gevoel, ruilde Roger zijn bestuurderszetel definitief voor het zadel. 

Profiel

  • Naam: Roger Verstraelen
  • Leeftijd: 58
  • Functie: Toezichter weegbrug
  • Bedrijf: CertiWeight

Verwezenlijkingen

  • Gebruikt fiets en Waterbus voor zijn woon-werkverkeer
  • Spaart iedere dag twee uur uit
  • Verloor tien kilogram op 2 jaar tijd puur door te fietsen
  • Heeft en gebruikt geen wagen meer

“Tot twee jaar geleden ging ik met de auto naar het werk. Toen ik van Beveren naar Berchem verhuisde, moest ik daarvoor de Kennedytunnel door en stond ik altijd in de file. Om die reden ben ik met de fiets beginnen rijden. Eerst reed ik door de Sint-Annatunnel en zo via Linkeroever naar Melsele en Kallo. Dat was elke keer 30 kilometer heen en 30 kilometer terug.”

“Wanneer ik hoorde dat de Waterbus in oktober 2018 extra haltes in Zwijndrecht (bij DeMe) en Kallo (aan de Kallosluis) zou krijgen, heb ik dat een tijdje gratis uitgeprobeerd. Vanuit Berchem is het een vijftal kilometer tot het Steenplein, daar stap ik op en vanaf de halte in Kallo moet ik nog eens een vijftal kilometer rijden naar het Geslecht. Dat is dus 20 kilometer minder en in tijd scheelt het nog meer. Dat beviel mij en toen ons bedrijf aanbood om mijn abonnement te betalen, was ik overtuigd.”

10 kg afgevallen

“Als ik om 5u ’s ochtends moet beginnen, zie ik nog andere fietsers die hetzelfde doen. Begin ik ’s middags, dan zijn dat er een pak minder. Ik vermoed dat iedereen die in de buurt van Zwijndrecht of Kallo moet werken denkt: dat is te ver om met de fiets te doen en voor die afstand is het de moeite niet om de Waterbus te nemen. Het gemak van de wagen is zo groot hé. Eén collega van mij fietst ook, de rest verkiest de auto. Nochtans is fietsen veel gezonder. Ik ben op twee jaar tijd 10 kg afgevallen. Het is ook leuker: je hebt een uitzicht, je krijgt wat frisse lucht, je hebt die verkeersstress niet en je hoeft je geen zorgen te maken om te laat te komen.”

“Ik sport graag, dus voor mij is het een plezier om dat te combineren met mijn werk. Zelfs bij het slechtste weer ga ik met de fiets. Het kost mij geen moeite om mij daar elke ochtend voor te motiveren. Weten dat ik even later op een lekker warme boot kan zitten en wat rondkijken is zelfs een soort beloning om naar uit te kijken. Als de Waterbus er niet was gekomen, had ik het nooit volgehouden. Het zou fijn zijn mochten ze uitbreiden naar Lillo. Het uurschema vind ik goed: om het half uur vaart er één.”

Machtig gevoel

“Fysiek valt het prima mee, net omdat ik vroeger veel verder moest rijden. Ik ben meer gewoon. Vorig jaar ben ik een paar keer weggeschoven toen het gesneeuwd had, zonder erg. Eén keer heb ik enkele uren staan wachten, omdat de Waterbus in panne was gevallen. Als compensatie kreeg ik toen wel een gratis tienbeurtenkaart. Sinds ze nieuwe schepen hebben gekocht, lijken die problemen mij ook definitief van de baan. Voor de rest geniet ik vooral van het uitzicht. Als je de haven binnen rijdt, is dat machtig, al die hoge kranen en schepen zo zien liggen.”

“Aan de fietspaden in de haven is nog wat werk lijkt mij. Ik zie wel dat ze daar mee bezig zijn. Het mooiste fietspad waar ik op rij is het stuk vanaf Katoen Natie dat parallel loopt met de R2, de Beverentunnel en de Oude Dijk. Toen ik nog niet met de Waterbus kwam, fietste ik langs een heel mooi stukje langs de expressweg, daar is het ook mooi rijden. Anderzijds, wanneer ik naar onze weegbrug op Rechteroever moet, moet ik langs de Scheldelaan. Daar is het gevaarlijk. Het stuk waar de twee Noordkasteelbruggen liggen heeft geen fietspad. Als ik een suggestie zou mogen doen, dan lijkt me dat een punt om onder handen te nemen.”

Verplichte weegbrug

“Ik werk samen met tien collega’s bij CertiWeight, een relatief nieuw bedrijf, we zitten nog maar twee jaar in de haven. Dat is eigenlijk ontstaan door een wet die zegt dat elke container vanaf 2016 gewogen moet worden alvorens die de terminal binnen mag. Eerst komt de vrachtwagenchauffeur dus naar onze weegbrug, tikt daar het containernummer en een code op de vrachtbrief in en rijdt op de weegbrug. Al die gegevens worden automatisch doorgestuurd naar de terminal. Mijn taak is kijken dat de chauffeurs de codes en nummers juist intikken, controleren of de weging juist gebeurt en nagaan of de gegevens goed doorgestuurd worden.”

“Vorig jaar hebben we voor het eerst de CertiWeight Classics georganiseerd. Ik heb samen met enkele klanten de 80 km gefietst, maar er is ook een route van 40 km. Na afloop kreeg elke fietser een CertiWeight-truitje. Volgende zomer gaat die fietstocht normaal opnieuw door. Hij start in Stabroek en passeert langs Berendrecht en Zandvliet naar Nederland.”

“Vorig jaar nog heb ik meegedaan aan een fietstocht van Stad Antwerpen voor Kom Op Tegen Kanker. Een collega van ons heeft kanker gehad en is daar na de nodige chemokuren en behandelingen van genezen. Voor hem hebben we meegereden. Zo is fietsen bij mij echt de norm. Elke verplaatsing doe ik met de fiets. Als het echt te ver is, neem ik de trein of de tram. Ik heb mijn auto weggedaan. Die kost mij alleen maar geld aan benzine en verzekering, je kan nergens gratis parkeren en je geraakt overal net zo goed zonder wagen. “

Doe mee!

Vrachtwagens, tractoren, bussen, auto’s… op de wegen in en rond de haven van Antwerpen rijden de voertuigen voortdurend af en aan. Om een verkeersknoop in het hart van de economische welvaart te vermijden, introduceert Ontwikkeling Havengebied Antwerpen vele duurzame mobiliteitsoplossingen voor een vlottere bereikbaarheid.

Daarnaast kiezen havenhelden zoals Roger voor slimme mobiele alternatieven voor de wagen. Zij besparen zichzelf de verkeersellende en combineren verschillende verplaatsingsmogelijkheden. Als meerdere werknemers dat goede voorbeeld volgen, zorgen zij mee voor een vlottere circulatie in en rond de haven.

Zoals Roger zijn er nog meer mensen die wagens uit het verkeer halen. Ken jij iemand die regelmatig naar het werk fietst, vaart of loopt? Of iemand die alternatieve transportkansen benut? Nomineer jouw havenheld en wij mobiliseren een welverdiend eerbetoon!

Start typing and press Enter to search