In oktober 2018 won Rombit de Chainport Hackathon met een scoresysteem dat de accuraatheid van aankomsttijden van schepen beoordeelt. Een half jaar later ligt die technologie op koers om de haventerminals dit jaar nog toe te staan hun werk efficiënter te plannen. Daarmee is de Antwerpse scale-up niet aan zijn proefstuk toe. Haveninnovaties zijn de specialiteit van het huis geworden. Volgens oprichter Jorik Rombouts en hackathon-specialist Pieter Helsen is dat nog maar de top van de digitale ijsberg.

Profiel

  • Naam: Pieter Helsen & Jorik Rombouts
  • Functie: Programmeur & oprichter
  • Bedrijf: Rombit
  • Leeftijd: 32 & 31

Verwezenlijkingen

  • Wonnen Chainport Hackathon
  • Behaalden karrenvracht aan awards en onderscheidingen
  • Specialiseren zich in innovatieve haventechnologie
  • Bereiden bedrijven voor op digitalisering

Jorik: “Ondanks onze moeilijke opstart, kreeg Rombit meteen veel positieve media-aandacht en onderscheidingen. Dat succes is deels geluk en deels inschatten waar de markt rijp voor is. Mijn ADHD en Tourette-syndroom helpen mij daarbij, vind ik. Ik kan mij moeilijk concentreren op één ding, maar ik kan wel verschillende dingen tegelijk opnemen en daar linken mee leggen. Ik hou van die manier van denken en ik gebruik dat om oplossingen te bedenken. Dat gegeven – linken leggen, koppelen connecteren – is trouwens de essentie van Rombit. Moest er een geneesmiddel bestaan waardoor ik zou stoppen met mijn tics, dan zou ik dat weigeren, omdat ik weet dat ik dan ook een stuk van mijn creativiteit zou verliezen.”

Havenspecialisten

“Je mag ons ondertussen gerust een havenkenner noemen. Gaandeweg zijn we gespecialiseerd in technologie voor terminals, de petrochemie, de waterkant en alle logistieke processen die zich daar afspelen. De interesse in de haven is gegroeid tijdens een handelsmissie van stad Antwerpen, waar ik in contact kwam met CEO’s uit de haven. Ik geraakte gefascineerd door de uitdagingen van de sector. Kort daarvoor in 2014 bouwden we een platform waarmee schippers een walstroomkast aan de kade kunnen reserveren. Dat, en de oplossing voor werfregistratie die we ontwikkelden voor klanten zoals Total en Exxon, waren onze eerste havenprojecten.”

Pieter: “Een volgende project was een digitaal planningsplatform ontwikkelen voor Brabo. Tot voor kort werkten de bootmannen en loodsen vaak op papier en moesten zij regelmatig naar hun werkpost bellen. Dat hebben wij gedigitaliseerd, zodat ze hun werkplanning altijd en overal bij de hand hebben via hun smartphone of tablet. Komende zomer hangen we daar nog een planningstool voor de werkleider aan, zodat die een real-time overzicht heeft.”

Jorik: “Binnenkort komt ook ons idee waarmee we tweede werden op de hackathon van 2016 op de markt: Romware, een industriële smartwatch met tal van functionaliteiten die de veiligheid op grote sites verhogen: toeganscontrole, valdetectie, certificatie, enzovoort.”

Winnaarsmentaliteit

Pieter: “Het feit dat we in Antwerpen gevestigd zijn, is een troef: de haven is vlakbij. Op de Chainport Hackathon wilden wij dan ook niet ontbreken. Verder vinden wij hackathons gewoon leuk om te doen, software ontwikkelen is onze passie. Als je dat kan combineren met een oplossing bedenken voor een prangend, reëel probleem, schenkt dat eens zoveel voldoening.”

Jorik: “Een hackathon is een snelle manier om enthousiasme rond een idee te creëren. Ten eerste binnen je eigen team, want ze hebben er vanaf de eerste minuut aan meegewerkt. Ten tweede wekt een winnend idee sneller interesse bij mogelijke partners.”

Pieter: “Ten derde kunnen we ons idee direct aftoetsen bij mensen met havenkennis. Dat is het eerste wat wij deden tijdens de Chainport Hackathon: een brainstorm houden met heel het team én de mensen van de haven die daar aanwezig waren. Op basis van die directe feedback tijdens de brainstorm destilleerden we een drietal ideeën. Het idee van de Estimated Time Of Arrival (ETA) scoring was daar al bij en we vonden dat het meest belovend om voluit voor te gaan.”

Waardemeter voor voorspellingen

“Er is al veel informatie over geschatte aankomsttijden te verkrijgen via de AIS-transponder die elk schip aan boord heeft. Je kan overal ter wereld zien waar het schip ligt. Verschillende partijen – waaronder het Havenbedrijf – hebben algoritmes om daarmee de ETA te voorspellen. Uit ons voorgesprek kwam naar voren dat het voor terminal- of containerbedrijven belangrijk is om te weten hoe accuraat die ETA’s zijn. Daarom willen wij aan die ETA een score hangen, zodanig dat je van elke ETA kan zeggen hoeveel procent accuraat die is.”

“Om die scores te bepalen, gebruiken we historische gegevens. Hoe vaak is de ETA van dat schip al juist geweest? Zijn schepen die uit een Indiase haven komen misschien minder accuraat te voorspellen dan schepen die vanuit Amerika komen? De scores houden daar rekening mee. Ondertussen hebben we met het Havenbedrijf het vervolgtraject uitgestippeld en zijn we al aan de slag met de data die we hebben. Zodra we de nog ontbrekende data krijgen, is het een kwestie van aanvullen. Het is de bedoeling om dit jaar klaar te zijn.”

Digitale vloedgolf

Jorik: “Daarna wordt het interessant. Er zitten twaalf haveninstanties van over de hele wereld in de Chainport-cluster. Nu we de hackathon van Antwerpen gewonnen hebben, zijn die benaderbaar. Het is onze ambitie om dit systeem binnen de hele cluster uit te rollen.”

Pieter: “De wereld veroveren is het doel. Stilaan merken we dat de terughoudendheid ten opzichte van nieuwe technologie in de scheepvaart begint te verdwijnen. Veel van de bedrijven waar wij mee spreken, hebben beslist om meer op innovatie in te zetten.”

Jorik: “Zij niet alleen. We staan nog maar aan de vooravond van de digitalisering. Het zal als een vloedgolf op ons afkomen en omdat er niet genoeg ontwikkelaars en IT’ers zijn, zullen de bedrijven die wel gedigitaliseerd zijn de achterblijvers overspoelen. Tesla en Amazon zijn bijvoorbeeld bezig met zelfvarende (container)schepen, dat zal in de haven hard binnenkomen.”

Doe mee!

Ruim 142 000 mensen werken direct of indirect voor de haven van Antwerpen. Haar efficiënte ligging vlakbij de Schelde is een absolute aantrekkingspool voor nieuwe bedrijven en daar speelt Ontwikkeling Havengebied Antwerpen op in door bijkomende ruimte voor havenontwikkeling te voorzien. Daardoor blijft zij een thuishaven voor een groot stuk van de Vlaamse werkgelegenheid.

Havenhelden als Jorik en Pieter stellen maritieme grootmachten in staat om sneller, efficiënter en veiliger te werken met innovatieve technologieën. Dat zijn twee vliegen in één klap: de bedrijfswereld in de haven behoudt zijn internationale uitstraling en de lokale economie floreert mee.

Zoals Jorik en Pieter zijn er nog meer mensen die zorgen dat het havengebied een moderne werkomgeving is. Ken jij iemand die innoveert? Of die jobs creëert? Nomineer jouw havenheld en wij werken een eerbetoon uit!

Start typing and press Enter to search