In mei sneuvelde het containerrecord en één van de tuigen die daarvoor gezorgd heeft is een legioen opmerkelijke kranen. Ze staan aan de kades van het Deurganckdok bij DP World Antwerp, werken volautomatisch en omdat ze op 100% groene stroom draaien, zijn ze nog eens milieuvriendelijk ook. Tom Mortelmans, de verantwoordelijke van het duurzaamheidsteam bij de containerverwerker, kondigt aan dat er nog zulke wonderkranen zullen bijkomen. Met andere woorden: ook dit record tillen de zogeheten Automated Stacking Cranes straks naar een hoger niveau!

Profiel

  • Naam: Tom Mortelmans
  • Functie: Director Health Safety en Environment
  • Bedrijf: DP World
  • Leeftijd: 49

Verwezenlijkingen

  • nvesteert in automatische kranen zonder milieu-impact
  • Laat terminal op 100% groene stroom draaien
  • Neemt elk jaar deel aan de Go Green-week
  • Haalt vier ISO-certificaten

“Vandaag zijn wij het enige bedrijf in de haven dat Automated Stacking Cranes (ASC) heeft. Dat zijn kranen die containers automatisch op hun opslagplaats plaatsen. Ze maken onze straddle carrierchauffeurs het werk een stuk aangenamer, want voor hen volstaat het nu om de containers met hun bestuurbare containerlift naar de automatische kraan aan de waterzijde te brengen. Die tilt de containers op, rolt ermee over sporen naar de opslagplaats en zet ze neer. De kranen aan de landzijde halen ze daar op en zetten ze op de opleggers van de vrachtwagens.”

“Doordat er geen straddle carriers tussen moeten rijden, kunnen we de containers dichter bij elkaar en hoger stapelen. Zo kunnen we meer containers verwerken op eenzelfde oppervlakte. We hebben het laten berekenen en een ASC verbruikt de helft minder energie dan wanneer we de containerladingen alleen met straddle carriers zouden uitvoeren. Dat is voor een groot bedrijf als wij gigantisch. Let wel: we blijven onze straddle carriers heel hard nodig hebben. De kranen geraken niet overal en moeten aan het elektriciteitsnet hangen. Onlangs kochten we acht hybride olifanten aan, die deels op diesel en deels elektrisch rijden.”

100% groene stroom

“Intussen verwerken we een groot deel van onze containers met de Automated Stacking Cranes. Het plan is om dat verder uit te bouwen. Twee jaar geleden hebben we er nog enkele bijgeplaatst. Ze zijn uniek in de haven en ons sterkste wapen in onze strijd tegen CO2-uitstoot. Dat komt omdat ze op elektriciteit werken en omdat onze elektriciteit 100% groen is, stoten ze geen CO2 uit.”

“Die 100% groene stroom danken we aan onze ligging. Dat wist Wind Aan De Stroom ons te vertellen, toen ze een windmolen op onze site bouwden. Op het moment dat de terminal aan het Deurganckdok gebouwd werd, 2004-2005 was dat, was ik terminalmanager. Al wat hier toen lag was een stuk grond omgeven door haveninfrastructuur. Wisten wij veel dat het daar ideaal was om zoveel groene stroom te kunnen afnemen. Ik betwijfel of ze dat bij Wind Aan de Stroom zelf wisten (lacht).”

Ideale ligging

“Alleszins, wij draaien 100% op groene energie. Grotendeels komt die van de windmolen van Wind Aan De Stroom en de biogasinstallatie van NPG, die allebei op onze site staan. Al de rest halen wij van het net en sinds januari 2017 hebben wij daarvoor een contract met onze energieleverancier, dat ons garandeert dat die stroom ook 100% groen is. Nog dankzij onze ligging is het een ernstige optie om aan te sluiten op de retourleiding van het Ecluse-project van havenheldin Silvia Colazzo. De stoom- en  de retourleiding met restwarmte lopen over onze terreinen en die restwarmte zou hoog genoeg kunnen zijn om onze gebouwen te verwarmen.”

“Al die investeringen kaderen in onze duurzaamheidstrategie van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er waren voorheen al veel initiatieven. Ik denk aan onze samenwerking met scholen omtrent de Technical Award, waarin de leerlingen elk jaar een werkstuk maken. Of onze inland terminal in Grobbendonk, waar onze klanten hun containers kunnen afgeven en vandaaruit met een binnenvaartschip naar Antwerp Gateway in de Antwerpse haven laten varen. En zijn nog veel meer zaken waarmee we onze impact op de maatschappij verkleinen. Naar aanleiding van de Sustainable Development Goals in 2015 zijn we die initiatieven gaan structureren en integreren in ons dagelijks bestuur.”

Duurzaamheid van gecertificeerde kwaliteit

“In september nemen we voor het derde jaar op rij deel aan de Go Green-week. Tijdens die week stimuleren we onze collega’s om op een alternatieve manier naar het werk te komen. Daarvoor huurden we vorige maand al drie e-bikes en een speed pedelec (elektrische fiets die 45 km/uur rijdt), zodat de collega’s die een week lang kunnen testen voor hun woon-werkverkeer. Als het hen bevalt, stimuleert hen dat misschien om er zelf één aan te kopen en voortaan daarmee te komen werken. Ik kan je al zeggen dat alle weken tot het einde van het jaar op drie dagen tijd ingeboekt zijn, dus het is heel populair.

“Zo is onze Health, Safety en Environment-ploeg (HSSE) voortdurend bezig rond milieu, veiligheid en gezondheid van de werknemers, energiezuinigheid en beveiliging. Die inzet loont, want uitgerekend voor die thema’s heeft DP World ISO-certificaten mogen ontvangen. Dat zijn internationale normen, een kwaliteitsgarantie zeg maar. Elk jaar komt een externe auditeur ons controleren of we de norm nog halen en of we verbeteringen kunnen voorleggen. Want het is heel belangrijk dat je elk jaar vooruitgang boek, anders krijg je het label niet. Iets waar we trots op mogen zijn vind ik.”

Utopische situatie

“Toch zoeken we elke dag naar verbetermogelijkheden. Elk jaar moet het aantal ongevallen, ons verbruik en het aantal werknemers dat met de auto komt werken naar beneden. Daar halen we onze motivatie uit. Zelf leid ik de HSSE-ploeg sinds 2011. Eerst was ik, zoals ik al aanhaalde, terminalmanager en die operationele achtergrond zorgt dat ik dezelfde taal spreek als de mensen die op de terminals werken. Daardoor kan ik inschatten waar er verbeterpunten mogelijk zijn. Wellicht daarom dat ik de vraag kreeg of ik het HSSE-departement wilde leiden. Dat vond ik een boeiende uitdaging, dus schoolde ik mij om tot preventieadviseur.”

“Misschien klinkt het utopisch, maar ik hoop echt dat we ooit een zero harm bedrijf kunnen zijn. Daarmee bedoel ik dat we geen arbeidsongevallen meer hebben en dat we het milieu op geen enkele manier belasten. Dat we met andere woorden meer toevoegen aan de maatschappij dan dat we eraan onttrekken. Ik merk dat veel bedrijven en organisaties in de haven dat ook willen en door te blijven samenwerken kunnen we de haven duurzamer dan ooit maken.”

Doe mee!

Als wereldhaven is de haven van Antwerpen cruciaal voor de economische welvaart van het land. Daarvoor moet zij blijven ontwikkelen in harmonie met natuur en milieu. Ontwikkeling Havengebied Antwerpen legt daarom nieuwe leefgebieden aan, waarin fauna en flora weelderig bloeien.

Daarnaast kan Moeder Natuur rekenen op haar groene garde, waarin havenhelden als Tom doen wat ze kunnen om haar te beschermen. Zij streven er elke dag naar om tot een situatie te komen waarin hun bedrijf het milieu zo min mogelijk belast.

Ben jij of ken jij iemand die de natuur koestert? Of die nadenkt over milieuvriendelijke meerwaardes? Laat het ons weten, want wie de havennatuur beschermt, verdient een bloemetje!

Start typing and press Enter to search