Vanaf 2019 varen er voor het eerst elektrische schepen op de binnenwateren. Een heuse wereldprimeur! Er komt een windmolen- en zonnepanelenpark dat een 50-tal scheepsbatterijen tegelijk oplaadt. Van daaruit worden de accu’s naar de Belgische en Nederlandse binnenvaarthavens gebracht. Daarmee werken zaakvoerder Ton Van Meegen en zijn zoons Lars en Max de laatste hinderpaal voor de revolutionaire Port-Linerschepen wag. De nochtans behoudsgezinde scheepvaartsector gaat nu al helemaal overstag.

Profiel

  • Naam: Ton, Lars en Max Van Meegen
  • Functie: CEO
  • Bedrijf: Port-Liner
  • Leeftijd: 60, 20 en 22

Verwezenlijkingen

  • Realiseren een laadcentrale voor scheepsbatterijen
  • Bouwden eerste elektrische schepen ter wereld
  • Ontwikkelden een gebruiksvriendelijke, multifunctionele energiebron
  • Rusten schepen uit met de nieuwste technologische snufjes

“Wereldwijd wordt dit een gamechanger. Drieënhalf jaar hebben we erover gedaan, maar nu laten we zien dat elektrisch varen kan. Zoals het er nu naar uitziet zullen de schepen in het eerste kwartaal van 2019 voor het eerst naar Antwerpen komen. De schepen hadden we eigenlijk al langer, maar de batterijen konden nergens opgeladen worden. Daar hebben we wat op gevonden: op een centrale locatie tussen de Vlaamse en Nederlandse binnenvaarthavens komt een laadcentrale met zonnepanelen en windmolens. Die zal een  50-tal accu’s kunnen opladen. Van daaruit worden de accu’s verspreid naar de aanmeerplaatsen.”

“Vanop afstand kunnen wij van elke schip controleren hoeveel stroom het nog heeft en tot waar het nog kan varen. Naar dat punt brengt een ander schip of een vrachtwagen vanuit de laadcentrale een volle accu, zodat die klaarstaat wanneer het schip er is. We kijken ernaar uit om dat samen met de havens te realiseren. De stroom is 100% groen, we laden de accu’s alleen op via windmolens en zonnepanelen.”

Veel meer laadruimte

“De e-Powerbox, zoals de accu heet, hebben we zelf ontwikkeld, maar de technologie is niet nieuw. Eigenlijk hebben we alleen een container op maat laten maken, die batterij erin gestopt en een hele goeie elektricien heeft er vervolgens voor gezorgd dat de aansluiting universeel is. Dat wil zeggen dat rederijen een dieselschip door ons kunnen laten ombouwen zodat er een e-Powerbox in kan. Je hoeft dus echt geen designschip te bouwen om elektrisch te kunnen varen.”

“Onze elektrische schepen zien er héél anders uit dan een traditioneel schip. Onze architect berekende via allerlei simulaties en onze toekomstvisie hoe het schip er best zou uitzien. Wat bleek: die spitse snuit is helemaal niet nodig. Met de nieuwe technieken en architectuur is de weerstand idem als een conventioneel binnenvaartschip. Doordat je die scherpe hoeken niet hebt, kan je alleen daar al 16 containers meer laden. Doordat je geen machinekamer, schroefassen en koppelingen meer moet inpassen, kwam er in totaal 8% meer laadruimte vrij. Dat is een enorme verbetering.”

Kantelende stuurhut

“Verder is de meest in het oog springende verandering de stuurhut die op een futuristische poot staat. Die poot kan de stuurhut achterover kantelen wanneer het schip onder een kraan staat. Zo kan de kraanman veel makkelijker aan de containers. De besturing blijft hetzelfde, al zorgen de allernieuwste technische snufjes dat de stuurhut er vanbinnen ook futuristisch uitziet. Je wilt natuurlijk dat je schip helemaal mee is met de tijd. De schroeven kunnen we bijvoorbeeld 360 graden draaien om ze te richten. Als je in de toekomst autonoom – dat wil niet zeggen onbemand – wil varen, moet je zulke schroeven hebben.”

“De interesse is overweldigend. Terecht hoor, er is geen verschil in kostprijs en elk schip spaart 2119 ton CO2-uitstoot per jaar uit in vergelijking met de huidige dieselschepen. Als je de vergelijking maakt met alle vrachtwagens die ze van de baan houden, scheelt dat 6000 ton. Alle 15 schepen zijn gecharterd. In plaats van 100 schepen bij te bouwen, gaan we in de toekomst meer e-Powerboxen aanbieden, zodat ze – zoals ik daarnet zei – in bestaande schepen ingepast kunnen worden. Voor de bemanning vallen er heel wat onderhoudstaken weg: ze moeten geen filters controleren, olie verversen of slijtage aan motoren opmeten. De elektromotor gaat veel langer mee, je hoeft er 50 jaar niets aan te doen. Zo’n accu is makkelijk te vervangen. Vergelijk het met een docking station: je pakt hem op, plaatst hem over de stekker en hij zet zich vanzelf vast.”

Nog meer innovaties op komst

“De technologie van energiebronnen ontwikkelt zich zó snel! Ik voorspel dat er de komende jaren nog hele grote stappen gezet worden. Dan heb ik het over waterstof en verschillende types batterijen. Nu kunnen we met een elektrisch schip tussen de 20 en 34 uur varen, dat kan volgend jaar zomaar 70 uur zijn. Elke week hebben wij twee of drie gesprekken met andere innoverende bedrijven. Als je ziet wat zij allemaal hebben, daar kijk je van op! Head-up displays die data op de onderkant van de voorruit in de stuurhut laten zien, een parkeercamera voor schepen zodat ze makkelijker door de sluizen kunnen manoeuvreren… We nemen zulke zaken in overweging zolang ze functioneel en betaalbaar zijn voor alle rederijen.”

“In het virtuele demonstratiefilmpje hebben we bewust gekozen voor het Atomium op de achtergrond. België heeft meer rivieren en kanalen dan Nederland, waardoor België meer mogelijkheden heeft om waterwegen te benutten voor logistiek. De enige transportschepen die er kunnen varen, zijn spitsen en kempenaars, maar die worden vandaag minder gebouwd. Diegene die er nog zijn, moet je dan wel gebruiken.”

Eeuwenoude familietrek

“De familie Van Meegen zit al sinds de 17e eeuw in de scheepvaart. We weten dus wel waar we het over hebben. Scheepvaart vind ik echt leuk. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik een familietraditie moest voortzetten. Het moet een bepaalde familietrek zijn dat alle Van Meegens er zo over denken. Eén dag met een sloep varen is voor mij hetzelfde als een week vakantie. Ik heb iets met dat water, ik vind het geweldig om te varen. Die vrijheid om te bewegen hoe je wil, daar heeft het iets mee te maken, denk ik.”

Lars & Max: “Wij hadden geen keuze (lacht). Nee, dat gevoel dat mijn vader net beschreef hebben wij dus ook. Het lukt heel goed om als vader en zonen samen te werken. Het respect is er én wij zijn als jongere generatie beter op de hoogte van wat er in de toekomst zit aan te komen aan technische snufjes. Het is leuk om ’s avonds bij het eten nog even na te praten over het water, wat we gedaan hebben, nieuwe ideeën…”

Doe mee!

Vrachtwagens, bussen, auto’s… op de wegen in en rond de haven van Antwerpen rijden de voertuigen voortdurend af en aan. Om een verkeersinfarct in het hart van de economische welvaart te vermijden, introduceert Ontwikkeling Havengebied Antwerpen vele duurzame mobiliteitsoplossingen voor een vlottere bereikbaarheid. Georganiseerd gemeenschappelijk vervoer speelt daarin een belangrijke rol.

Technologische evoluties zoals de elektrische schepen van Ton, Max en Lars maken transport via water nóg interessanter. Zij halen zowel honderden vrachtwagens als hun uitlaatgassen uit de file en wapenen de veelal traditionele scheepvaart voor de toekomst.

Zoals Ton en Lars zijn er nog meer mensen die zorgen dat we andere mobiele mogelijkheden kunnen aanwenden. Ken jij iemand die daar mee over nadenkt? Of iemand die zich slim verplaatst? Nomineer jouw havenheld en wij mobiliseren een welverdiend eerbetoon!

Start typing and press Enter to search